De kop is er af - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Martin - WaarBenJij.nu De kop is er af - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Martin - WaarBenJij.nu

De kop is er af

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Martin

30 Januari 2011 | Soedan, Khartoem

Inchecken

Hier volgt mijn eerste verslag van mijn tweede Soedan “avontuur”, zoals ik al had beschreven zijn we begonnen met het inchecken, dit is een geweldig succes geweest omdat het ons in 1 dag gelukt is.
Voordat ik aan deze uitzending begon had ik mij afgevraagd of ik na 4 jaar nog bekenden tegen zou komen. Tijdens de incheck procedure moet je bij een bureau langs om een pincode te krijgen zodat je met VN lijnen naar NL kan bellen. Toen ik het bureau binnenkwam was het alsof de tijd in 4 jaar was blijven stilstaan. De indeling van het bureau was nog precies het zelfde en de hoofdjes die over het beeldscherm van de PC’n naar ons staarden waren ook dezelfde als toen. De dame het dichtst bij de deur toverde een brede glimlach op haar gezicht en zei (in het Engels) je bent weer terug. Afrika zou Afrika niet zijn als dit niet voor ons voordelig zou zijn dacht ik en ja hoor de formulieren werden in rap tempo ingenomen en na 30 minuten konden wij onze pincode ophalen. De vorige keer duurde deze procedure 2 dagen, zo zie je maar af en toe gaat het er niet om wat je kent maar wie je kent.

Wij hebben ons ook gelijk ingeschreven voor de UNMO (United Nations Mission In Sudan) cursus en op dag 2 het lesrooster opgehaald. Ook hier kwam ik weer een oude bekende tegen, een Duitse Luitenant Kolonel Peter W (Ron je kent hem nog wel) van hem kreeg ik te horen dat ik niet alle lessen van de UNMO hoefde te volgen omdat ik hem in 2007 ook al gedaan had. Dat was dus ook weer een voordelige binnenkomer, op deze manier heb ik wat meer tijd om voor de collega’s, als het nodig is, zaken te regelen. Tussen neus en lippen door vertelde Peter mij ook, dat hij wel even met mij mee gaat naar 05 (een VN locatie bij het vliegveld waar onder andere het bureau voor de VN rijbewijzen zit) om met een kopie van mijn vorige VN rijbewijs een nieuwe voor deze missie te halen. Kijk dacht ik gelijk dat is toch ook weer mooi meegenomen dat met die kennis en kennissen.

HQ

Het HQ (Head Quarters/Hoofd Kwartier) van de VN in Khartoum had 4 jaar geleden alleen een koffiecorner met sandwiches en een eetzaaltje met spicy Indiaas eten. Nu is er een echt restaurant bij gekomen met een koud en warm buffet. Ik moet zeggen het is een hele grote vooruitgang, het eten is goed en de prijs oké. Verder zijn er veel gebouwen bij gebouwd en zijn de zandwegen voorzien van een laag asfalt. Dit is wel een prettige bijkomstigheid omdat nu bij een stevig briesje de straten niet meer opwaaien in de vorm van stofwolken.

Hollandhuis

Het Hollandhuis zit nu in een ander pand in Khartoum en is t.o.v. het “oude” Hollandhuis een hele vooruitgang. Er is meer ruimte zowel om te slapen als om te leven. Ook beschikt de Hoofd Inwendige Dienst (HID) van het Hollandhuis over een transportmiddel waar we mee vervoerd kunnen worden in Khartoum. De beschikking over een auto bij het Hollandhuis is groot voordeel, als we over een kleine 2 weken met de nodige bepakkingen naar het vliegveld moeten om naar het zuiden te vertrekken.

Als je op deze missie gaat neem je niet alle bagage zelf mee met je vlucht. Een paar weken geleden hebben wij onze bagage ingeleverd in Soesterberg en is het verzonden naar Khartoum. Afgelopen donderdag hebben wij het opgehaald op de Nederlandse Ambassade hier in Khartoum. Ook hier kwam het vervoermiddel goed van pas. (zie foto’s).

Khartoum/Omdurman

Omdat wij zo snel klaar waren met inchecken was er afgelopen week de ruimte om e.e.a. te bekijken in Khartoum. Wij zijn via het Burj Al-Tateh Hotel 918verdiepingen), waar we hebben gelucht en van het uitzicht hebben genoten, naar Omdurman (het oude noordelijke gedeelte van Khartoum) gereden.
In Omdurman hebben wij de Bazaar bezocht en de tombe met de schedel van Mohammed Ahmed, de religieuze en nationale leider, de 'Mahdi', die ook wel 'De Verwachte' of 'De Messias' werd genoemd. Voor een kort verhaal over dit onderwerp waar zelfs Winston Churchill toen nog als jonge luitenant en journalist betrokken was, verwijs ik naar onderstaande website.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/article/detail/415786/1996/08/03/Zinloos-geweld-om-lap-woestijn.dhtml

Hollanders

In 2007 kwam ik een Soedanees tegen die al 11 jaar in Apeldoorn woonde, niets verbaasd mij meer toen ik op de Bazaar in Omdurman ineens de gevleugelde woorden hoorde Kijke Kijke Niet Kope. Jullie raden het al, daar zat een Soedanees die 4 jaar in Alkmaar gewoond en gewerkt had. Toch wel weer even leuk om in zo een nauw steegje op de Bazaar in Omdurman Nederlands te praten met een Soedanees, terwijl zijn landgenoten er net zo veel van verstaan als ik van Arabisch.

Ambassade

Afgelopen vrijdag was er voor de in Khartoum aanwezige Nederlanders een nieuwjaarsreceptie op de Ambassade. Het was een gezellige bijeenkomst compleet met frikadellen, vlammetjes en bitterballen. Een informele avond waarbij kennis gemaakt hebben met de ambassadeur, een man met heel veel kennis van Afrika en in het bijzonder van Soedan

Even zwemmen

Ook was er deze week nog tijd om de German Sudanees club (het zwembad) te bezoeken en met 35 graden is dat toch best aangenaam. Het genieten van de “Luxe” in Khartoum moeten we zeker niet uit de weg gaan, want als wij naar de sectoren gestuurd worden zal ons schema zijn, 7 dagen in de week werken, eigen potje koken en primitievere leefomstandigheden.

Start cursus

Vandaag, zondag 30 januari 2011, is onze UNMO cursus begonnen op het VN HQ, de lessen worden gegeven in de trainingscel. Ja op zondag, de week begint hier op zondag omdat het hier islamitisch, de vrijdag is hier de zondag en zaterdag is gewoon de zaterdag.

Ik groet allen
Masalama
Martin

  • 30 Januari 2011 - 22:24

    Tonny:

    tot op heden alweer heel wat meegemaakt en weer bekenden tegen gekomen
    groetjes uit neede

  • 31 Januari 2011 - 07:56

    Reinoud:

    Ik hoor het al, ouwe jongens krentebrood ;-)

    Groet

  • 31 Januari 2011 - 10:45

    Frans En Loes:

    Hoi Martin , 1 ding is zeker je hebt het niet koud ! ( hier vriest het weer ) het ziet er allemaal weer goed uit voor jou , succes en wij volgen je op de computer . groetjes van ons beide

  • 31 Januari 2011 - 12:32

    Pa En Moe.:

    Weer helemaal OK.ga zo door.leuk dat jeweer oude bekende hebt ontmoet,en je fotos intresseren ons het meest hoe meer hoe liever.

  • 31 Januari 2011 - 13:42

    Samantha:

    hey papsie

    wat leuk om weer je verhalen te lezen net als van ouds...
    en ja ben het helemaal met opa en oma eens de foto's blijven het leukste..
    en snap wel dat de auto een leuke bijkomstigheid is ivm met de bagage jeetje wat veel.
    als wij vroeger op vakantie gingen moest ik het drie keer op nieuw inpakken van jou omdat ik veel te veel mee nam haha
    maar je wilt als een jonge god terug komen dan moet je die frikandellen en vlammetjes wel laten liggen;) :)

    hoop snel weer wat te lezen en te kijken

    dikke kus sampie love yah

  • 31 Januari 2011 - 20:48

    Kelly:

    Halloo Date!!

    Ziet er allemaal erg gaaf uit daar in verweggiestan!
    Mooie foto's ook, zo hebben Sam en ik toch nog een beetje het idee bij je te zijn hihi!

    Leuk ook om te lezen hoe het daar is. Super dat je ook oude bekende tegen komt (en dat terwijl ik niet eens je vorige verslagen weet hihi).

    Toch ruilen we liever me de warmte, deal??
    Jullie -3 wij +32!

    Liefs, je date!

  • 01 Februari 2011 - 00:55

    Tonny:

    madelon is 31-01-2011 bevallen van een gezonde zoon
    groetjes tonny

  • 02 Februari 2011 - 19:01

    Petra:

    Hoi Martin,

    Leuk verslag en mooie foto´s, ziet er wel erg vervelend uit dat zwembad......hahaha en gaaf hotel.
    Kijk uit naar het volgende verslag.

    Groetjes uit een regenachtig Nederland....bbbrrrrr...:-)


  • 03 Februari 2011 - 11:07

    Ginus En Hennie:

    Ik lees het wel weer, de regelneef heeft zijn draai alweer gevonden
    we kijken uit naar je volgende verslag
    groeten en kiek uut

  • 03 Februari 2011 - 20:35

    Gerrit:

    Hoi Martin,

    Ik had inderdaad al bericht gehad via de verwarmingsbuizen dat je op uitzending zou gaan.
    Zo te zien en te lezen, is het daar wel even uit te houden.
    Maak er wat moois van daar en zorg ook goed voor jezelf.
    Ik verwacht je na je missie toch wel een keer op het landgoed Maartensdijk, ha ha
    Je verslagen en foto's zal ik zeker in de gaten houden de komende tijd

    groetsels uit Leerdam

    Gerrit

  • 06 Februari 2011 - 15:25

    Tom Bolsius:

    Hey Martin,

    Je bent dus opnieuw richting Zuid-Sudan vertrokken... ik ben eigenlijk een beetje jaloers !!!
    Ik kan je teamsite WAU aanraden, dat is iets comfortabeler dan jouw vorige verblijfplaats !

    Ik wens je een veilige zending en veel plezier !

    Groetjes uit Brussel.

    Tom.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Soedan, Khartoem

Soedan 2011

Recente Reisverslagen:

13 Maart 2012

Laatste hoofdstuk

21 Juli 2011

PA

17 Juli 2011

Ik was erbij

06 Juli 2011

Oeganda

18 Juni 2011

Het einde is inzicht
Martin

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 163420

Voorgaande reizen:

25 Januari 2011 - 27 Juli 2011

Soedan 2011

10 April 2007 - 10 Oktober 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: