DANKESCHÖN BEDANKT!! - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Martin - WaarBenJij.nu DANKESCHÖN BEDANKT!! - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Martin - WaarBenJij.nu

DANKESCHÖN BEDANKT!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Martin

03 September 2007 | Soedan, Khartoem

Bedankbrief Lwere ziekenhuis.

An alle lieben Spender/innen und fleissigen Sammler/innen in Holland!

Wir haben mit grosser Freude und Dankbarkeit die wunderbaren Dinge erhalten, die hier in den Nubabergen so dringend benötigt werden: Windeln, warme Tücher, Kleidung für Babies und Kleinkinder. Gabi, die Hebamme, Wiebke, die Kinderkrankenschwester und ich, Krankenschwester und Still-und Laktationsberaterin, wir alle drei aus Deutschland arbeiten hier für sechs Monate in dem Hospital von Lwere. Es ist für viele Menschen das einzige Krankenhaus mit der Möglichkeit, medizinisch behandelt zu werden und oft müssen die Menschen viele Stunden zu Fuss marschieren, um zu uns zu gelangen. Viele Kinder sind krank, sie leiden vor allem an Malaria und an Erkrankungen der oberen Luftwege, Bronchitis und Lungenentzündung. Viele Familien sind zu arm, um ihre Kinder zu kleiden und so haben die meisten Kinder lediglich ein Hemdchen an oder sie sind nackt. Die neugeborenen Babys werden nur in ein Tuch gehüllt und dieses wird viele Male gedreht, wenn es schmutzig ist... nun werden wir die Kinder mit der Kleidung versorgen können und so manches Nubababy beginnt sein Leben warm angezogen und mit Söckchen an den Füssen. Wir haben seit Juni Regenzeit und es ist oft recht kühl, wenn es regnet oder bewölkt ist, kein Wunder, wenn sich die Kinder leicht erkälten.

Wir haben all die vielen Kartons ausgepackt, die Kleider nach Grössen sortiert und werden sie nun nach und nach austeilen.
Ein herzlicher Dank geht auch an unseren Freund Martin, der diese schöne Aktion ins Leben gerufen hat und die vielen Sachen hierher beförderte!

Viele liebe Grüsse an alle Spender und Helfer für die Planung, Sammlung und Durchführung dieser Aktion und ein riesengrosses DANKESCHÖN!
Rosmarie

De tekst hierboven heb ik via de mail ontvangen van de mensen uit het Lwere ziekenhuis.

Nederlandse vertaling.

Aan alle lieve gever en geefsters en ijverige verzamelaar-sters in Holland!

Wij zijn zeer blij en dankbaar zijn voor de ontvangen dingen, die in de Nuba Mountains zo dringend benodigd zijn: luiers, warme doeken, kleding voor baby’s en peuters, Gabi, de vroedvrouw, Wiebke de kinderverpleegkundige en ik, de verpleegkundige en borst- voedingsraadgeefster, alle drie uit Duitsland en werken hier zes maanden in het ziekenhuis van Lwere. Voor veel mensen is het enige ziekenhuis, met de mogelijkheid om medisch behandelt te kunnen worden en vaak moeten de mensen uren lopen om bij ons te komen. Veel kinderen zijn ziek, ze lijden vooral aan malaria en aan infectie van de bovenste luchtwegen, bronchitis en longontsteking. Veel families zijn zeer arm om hun kinderen te kleden, daarom hebben de meeste kinderen alleen een hemdje aan of zijn naakt. De pasgeboren baby’s worden alleen in een doek gehuld en deze doek wordt gewoon omgedraaid als hij vuil is… nu kunnen wij de kinderen van kleertjes voorzien en vele Nuba baby’s beginnen hun leven warm aangekleed met sokken aan de voetjes. Wij hebben hier sinds juni nu de regentijd en het is vaak echt koel als het regent of bewolkt is, geen wonder dan ook dat de kinderen gemakkelijk verkouden worden.

Wij hebben al vele dozen uitgepakt, de kleren op grote gesorteerd en zullen ze de een na de andere uitdelen.
Een hartelijke dank gaat naar onze vriend Martin, die deze goede Aktie heeft opgestart en de vele spullen hierheen gebracht heeft.

Vele lieve groeten aan alle schenkers en helpers voor planning/transport, verzamelen en het laten slagen van deze Aktie een reuzengrote
DANK JULLIE WEL!
Rosmarie

Hierboven de originele Duitse tekst van de mail en de door mij zo goed als mogelijk vertaalde versie in het Nederlands.

Naschrift

Veel respect heb ik voor deze mensen, die voor een habbekrats, met heel veel gedrevenheid en idealisme, een half jaar in zulke omstandigheden gaan werken om mensen te helpen.
Daarbij maken ze dingen mee, die elkaar normaal gesproken niet zo snel opvolgen.
Dan ook nog het verwerken van de onmacht, als er voor bepaalde ziektes geen medicijnen meer voorhanden zijn en de patiënt meestal patiëntjes sterven.

Even stilstaan en met dezelfde bezieling weer doorgaan om al die anderen mensen zeven dagen in de week te helpen.

Rosmarie, Gabi und Wiebke ich habe tiefen Achtung für ihren arbeit in Lwere Krankenhaus.

Ook ik, wil langs deze weg iedereen bedanken die iets heeft geschonken, heeft helpen inpakken en heeft helpen verzenden.
Jullie kleertjes krijgen echt een goede bestemming en het is een schenking die direct aankomt bij die, die het nodig hebben en echt kunnen gebruiken.

Iedereen die wat heeft bijgedragen aan deze kleine actie nogmaals
BEDANKT!!!

Vanuit Kauda en Lwere