HOTEL SHAMLO1 KHARTOUM - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Martin - WaarBenJij.nu HOTEL SHAMLO1 KHARTOUM - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Martin - WaarBenJij.nu

HOTEL SHAMLO1 KHARTOUM

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Martin

04 Oktober 2007 | Soedan, Khartoem

VERLOF

Ik heb genoten van mijn laatste tien dagen verlof in Khartoum.
Mijn eerste blik op deze stad, na de reis uit Kauda, was vanuit het vliegtuig waar ik om zes uur s’avonds de ondergaande zon prachtig zag spiegelen in de Nijl.
De stad is alweer heet het regenseizoen is weer verleden tijd, de ramadan is in volle gang en je begint te merken dat het zijn invloed heeft op de tolerantie van mensen, ruzies op straat tussen verkeersdeelnemers is nu een dagelijks straatbeeld.
De verkeersongelukken zijn nu ook talrijk en zo tegen 19.00 uur rijden ze als gekken, om zo snel mogelijk op de plaats te komen waar gegeten en gedronken gaat worden, want 19.00 uur is de tijd dat het weer mag.
De regentijd heeft niet veel gebracht in deze stoffige stad die altijd stoffig zal blijven. De stad die zich nu opmaakt voor wat weken van minder hoge temperaturen, waarna de hitte in al zijn kracht weer zal terugkeren.
De Haboob zal zich ook weer uit de woestijn onttrekken en dan over de stad uitrollen als een enorme gele wals, daarbij alles verzwelgend dat hij op zijn weg tegenkomt.


ETEN

Ik was door mijn collega Yinka uitgenodigd om eens traditioneel Nigeriaans te eten bij hun in het NICON HOUSE (Nigerian Contingent).
Ik moet zeggen dat het weer zo een heel aparte ervaring was.
Eenmaal aan tafel gezeten zag ik dat er een soort deegbal op mijn bord lag, daarnaast in een schaaltje vlees met spinazie en een kom water. Daar zat ik dus naar dit alles te kijken en zag geen bestek liggen. Voor mij werd er ineens een vork op tafel neergelegd en er kon begonnen worden met de maaltijd.
Ik wachtte heel even en zag de Nigerianen eerst hun handen nat maken en dan wat van de deegbal afnemen (het plakt namelijk enorm). Met dit deeg pakten ze wat vlees en spinazie op, om het vervolgens in de mond te stoppen.
Wel, ik had A gezegd om bij hun te komen eten en wilde me niet laten kennen. Dus dan ook maar B gezegd, mijn vork aan de kant gelegd en ik heb het eten op dezelfde manier als mijn gastheren gegeten.
Ik heb gesmuld van het eten het was zeer pittig, smaakte heerlijk en was ook zeer machtig.

Een bezoekje aan de German Sudanese Club mocht natuurlijk niet ontbreken op mijn programma en het is toch steeds weer een aparte gewaarwording om in zo een zwembad midden in Khartoum te vertoeven.


DE POST

In de twee weken heb ik mijn Nederlandse collega’s in Khartoum nog wat geassisteerd met de post verwerking op de Nederlandse ambassade. Nadat de post gedaan was hebben we natuurlijk even een verfrissende duik genomen in het zwembad van de ambassade.
Nadat alles hier verwerkt is moet de post nog de VN lijnen in, de groene postzakken moeten naar 0(zero)5 en van daar uit gaan ze met VN luchttransport naar de diverse sectoren.
Op 05 werken 2 jongens van de Nuer Tribe (stam) kenmerk van deze Tribe zijn de kerven in hun voorhoofd.

Ik denk dat het hier wel op de plaats is om even de Nederlandse stafofficieren in Khartoum te bedanken, die hier, buiten hun eigen werk in om, met veel zorg de post van alle collega’s in Soedan verzorgen.
Ik kan nu uit eigen ervaring zeggen dat het veel werk is om voor +/- 35 mannen en vrouwen elke week de komende en gaande post te behandelen.

Collega’s bedankt.
Gerard nog bedankt voor Beatels.


HQ

Op het hoofdkwartier is ook e.e.a. veranderd in 6 maanden, het is allemaal groener geworden en de bouwput naast het terras is nu veranderd in een groene Oase met langs de kant wuivende gekleurde bloemen.
Ook tussen de grijze bureaucontainers is het groener geworden en staan de plantjes in bloei.
De bouw van nieuwe gebouwen gaat ook gestaag door en er verreizen steeds meer nieuwe betonskeletten.


HOTEL SHAMLO1

Het Holland Huis heb ik inmiddels verlaten, nog even een laatste foto geschoten vanuit de keuken van een groepje kinderen, die druk in de weer waren met flessendoppen te verzamelen..

Al mijn collega’s zijn inmiddels gearriveerd uit de diverse sectoren en wij hebben onze intrek genomen in Hotel SHAMLO1.
Als je de poort doorkomt zie je een prachtige villa die omgetoverd is tot een statig hotel, de eigenaren zijn twee Zuid-Afrikanen en het is pas geopend. Het is een Oase in het toch zo chaotische Khartoum.
Er is een goede service, een binnenzwembad, een Turks-stoombad en een Jacuzzi. Het arrangement is All Inn en de prijs per nacht zeker niet duur. Daar heb je in Nederland nog geen hotelkamer zonder ontbijt voor.


UITCHECKEN

We zijn met zijn allen begonnen om op het VN hoofdkwartier uit te checken, dat is een rondgang langs vele bureaus, wachten, formulieren, kopieën en handtekeningen.
Je moet deze rondgang met geduld doorlopen, want aan het einde wacht de laatste uitbetaling van de VN op je.

Het laatste weekje Soedan is begonnen.

Vanuit Khartoum
Soedan
Groet ik jullie allen
Masalaama
Martin

  • 05 Oktober 2007 - 05:56

    Daniël Loos:

    Hey pa,

    Leuk om te lezen dat je de laatste dagen van je uitzending nog lekker kunt genieten van je verlof.

    Ik wordt gewoon jaloers.

    Alvast een goede reis toegewenst tot op schiphol.

    Dikke kus Daan, Kir en Sam

  • 05 Oktober 2007 - 11:38

    Opa:

    wat een tegenstellingen van leefomstandigheden en die enorme cultuur verschillen en dat in 1 land.namens moe en mij een goede reis toegewenst,ook voor al je collega's

    tot ziens.

  • 05 Oktober 2007 - 17:43

    Mike:

    Hoi Martin

    Veel plezier met het uitchecken en wil je AUB laten weten hoe het is gegaan met de container huur die je nog terug moest krijgen. Hier in Nederland gaat alles wel. Veel geluk in Nederland en wie wee tot ziens

    Mike (Kmar) UNMIS 3

  • 05 Oktober 2007 - 21:35

    JandvdS:

    Hallo Martin
    nog ff en het zit er op !! Bericht ontvangen van je aankomst, er zal genoeg volk zijn om je op te vangen, probeer het zelf ook te redden, maar hangt nog op wat tijden en besprekingen; jullie opvolgers staan klaar, Michel ten H vertrekt de ochtend dat jij hier aankomt. Goede thuisreis, we spreken elkaar weer als je terug bent
    Veel groeten
    Jan en Ingrid

  • 06 Oktober 2007 - 19:48

    Suzanne:

    Ha die Martin,

    Via deze weg wil ik je alvast een goede terugreis wensen. Je missie in Sudan zit er alweer bijna op. Je hebt heel wat ervaringen op mogen doen die je altijd bij zullen blijven denk ik zo. Jullie kunnen trots op jullie zelf zijn!!! Een héééééle grote schouderklop is op zijn plaats...
    Nu bijna weer herenigd met het thuisfront. Fijn vooruitzicht! Ik kan niet wachten totdat ik mijn papa weer in de armen kan sluiten. Jouw familie heeft denk ik datzelfde gevoel. Geniet ervan!!!

    Groetjes, Suzanne

  • 07 Oktober 2007 - 08:45

    Cor:

    ha martin

    het lijkt kort geleden dat jij binnenkwam en ik bijna weg ging maar nu kom jij bijna thuis
    al met al ging het snel en ik hoop je binnenkort weer te zien

    gr cor

  • 08 Oktober 2007 - 13:00

    Gerhard Diekerhof:

    Hoi Martin,

    Leuk om hier in Enschede jouw verhalen gelezen te hebben en om de foto's te bekijken.

    Ik wens je nog een goede week daar, behouden terugreis en daarna een fijne verlofperiode.

    Weet je al wat jouw nieuwe functie gaat worden?

    Met groet,

    Gerhard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Soedan, Khartoem

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2008

Laatste Bericht

09 Oktober 2007

SHOEKRAN

04 Oktober 2007

HOTEL SHAMLO1 KHARTOUM

23 September 2007

De klompen aan de wilgen

14 September 2007

AFSCHEID KOMT DICHTERBIJ
Martin

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1096
Totaal aantal bezoekers 163391

Voorgaande reizen:

25 Januari 2011 - 27 Juli 2011

Soedan 2011

10 April 2007 - 10 Oktober 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: