KAUDA CORRIDOR - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Martin - WaarBenJij.nu KAUDA CORRIDOR - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Martin - WaarBenJij.nu

KAUDA CORRIDOR

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Martin

29 Juli 2007 | Soedan, Khartoem

BELOOFD
Het midterm feest heeft eindelijk plaatsgevonden en ik moet zeggen, we hebben genoten van de hamburgers met gebakken uitjes, mayonaise en ketchup.
De zelfde avond nog hebben mijn Bud en ik een paar liter water gedronken van de enorme dorst die we gekregen hadden van de gekruide hamburgers, we waren het niet meer gewend.

MIRAKELS
Na uitgemaakt te zijn voor gek, doe normaal, ja hoor, heb je hem weer, is het geloof in de KAUDA CORRIDOR, ook bij mijn medebewoners in Kauda, waarheid geworden.
Grote regenbuien zien we in de verte neer donderen uit de hemel gepaard gaande met hevig onweer, windstoten en aan de hemel dansende bliksemschichten, die hun weg zoeken naar moeder aarde om daar de ontlading te vinden.
In al het natuurgeweld om ons heen ontlopen we de meeste buien en zitten heerlijk in het zonnetje terwijl even verderop de wereld verdrinkt.

Ik ben zelfs gaan geloven dat de Kauda Corridor aan mij gekoppeld is want als ik terugkijk naar een aantal patrouilles, waarvan wij de terugweg aanvaarden met in de verte dreigende luchten, met veel onweer en bliksemgeweld. Dan rijden wij gewoon lekker in de stralen van de brandende zon, terug naar Kauda, waar helaas voor de achtergeblevenen toch wel enig water uit de hemel was komen storten.
De Nationaal Monitor van de SPLA werd tijdens deze patrouilles regelmatig zenuwachtig en roept dan het gaat zo regenen, we zullen hier moeten slapen.
Meestal antwoord ik hem dan dat als het echt slecht wordt we wel een motelletje onderweg nemen en oja haast heb ik niet als ik maar in oktober weer in het vliegtuig naar Nederland zit.

Trouwens een beetje geluk moet je wel hebben, want ik werd op de patrouille naar Timberra verrast door een overstekend gat in de weg en reed er frontaal in. De auto lag op zijn buik het rechtervoor- en het linkerachterwiel bengelden in de lucht.
Niet voor een gat te vangen gelijk aan de slag gegaan om de auto te bergen. Met de lier van de auto achter mij hebben we mijn auto eruit getrokken, de schade aanschouwd en net als het wonderlijke verhaal over de corridor, was het hier net zo, geen schade aan de auto maar dan ook helemaal niets. De lier weer opgedraaid en hupseke de reis voortgezet.

OPEN RIOOL
De toestand bij onze toilet en was- containers begint gevaarlijke onhygiënische vormen aan te nemen.
Het reservoir, buiten het kamp, die al het afval water met inhoud opvangt zit vol en zoals we allemaal weten water kruipt waar het niet gaan kan. Dus in gezelschap van WC-papier en vele andere toilet bestanddelen stroomt een gestage stroom over de team-site, daarbij dezelfde geur verspreidend als normaal gesproken "in" het riool. We kunnen dus spreken van een door de toiletten zelf aangelegd openriool.
De niets ontzienende stroom vloeide ook over het voetbalveld en aangezien de voetbalgrond ook hier heilig is werden er gelijk noodmaatregelen genomen, de stroom werd ingedamd en via een in aller-haast aangelegd omleidingkanaal tot buiten de omheining gevoerd.
De voedingsbodem in de stroom “de drab” huisvest al enkele honderden misschien al wel enkele duizenden beestjes. Wat die in zin hebben valt nog niet te zeggen, als er maar geen uitbraak van ……. komt.
Gebruik maken van het toilet of de douche staat gelijk aan een odeur van riool luchten, zowel bij het komen en gaan naar en van de sanitaircontainers, als het er in zitten om bijvoorbeeld even te faxen (naar Darmstad).

Omdat deze beestjes buiten de omheining bivakkeren is er een volgende risicogroep betrokken bij dit probleem, namelijk de lokale bevolking en hun dieren. De mensen lopen barrevoets door het afvalwater en de geiten drinken ervan, ik houd mijn hart vast hoe e.e.a. zich de komende dagen gaat manifesteren.
Diverse rapporten en assessment teams ten spijt is er weinig beweging in de sector om de dreigende ziekte uitbraak te voorkomen. Het is allemaal niet zo moeilijk gewoon even de riolering repareren en de opvang tank legen.

Maar ja het is Kauda
Oja!! Team-Site Kauda nou daar zit wel een luchtje aan, zou dit wat met de corridor te maken hebben??

CURSUS
Human Rights, HIV/AIDS en Gender waren de lessen die we afgelopen vrijdag hadden.
De hele dag hadden we les van een drietal dames uit de Filippijnen, Gambia en Nepal.
Wij hebben als UNMO’s ook de taak om deze zaken te promoten en uit te leggen aan de plaatselijke bevolking daar waar het op dat moment zo uitkomt o.a. het wijzen op de besmettingsgevaren voor HIV.

DOKTER
De Egyptische dokter zijn diensplicht tijd zit er bijna op en dan gaat hij Kauda verlaten. Samen met de dokter heb ik het Duiste ziekenhuis in Lwere nog bezocht deze week en afscheid genomen. Ook de laatste speeltjes hebben we aan enkele van zijn patientjes gegeven.

VERLOF
Na een aaneengesloten verblijf van 4 maanden hier in Soedan staat mijn verlof voor de deur, ik weet eigenlijk even niet wat ik mij moet voorstellen bij de luxe van ons rijke Nederland.
Gewoon water drinken uit de kraan, lekker warm douchen, groenten eten, auto rijden zonder dat mijn nieren aan de wandel gaan enz. enz.
Ik ga gewoon lekker genieten de komende weken en vooral niet teveel wennen aan die luxe dingen want ik moet nog wel even terug.
Het einde komt wel inzicht en terug kijkend had ik nog zoveel dingen willen doen, maar niet alles is haalbaar in een paar maanden.
Wat we wel hebben gerealiseerd, heeft zeker voor een heel goed gevoel gezorgd.

Allemaal een hele fijne vakantie toegewenst en veilig weer thuis van de vakantiebestemmingen.

p.s. ik neem de Kauda Corridor wel mee naar Nederland dus pak de korte broek maar uit de kast want het mooie weer komt eraan!!!!

Vanuit Kauda
Zuid Kordofan
Soedan

Groet ik jullie allen
Martin
نترام

  • 29 Juli 2007 - 07:35

    Roninsoedan.wbj.nu:

    Hey Bud,

    Die foto van de blauwe lucht in de Kaudacorridor, die had je toch eerder in Khartoum gemaakt? Of vergis ik me nou. Je hebt inderdaad, altijd in het wolkenvrije gangpad boven onze teamsite geloofd en we zijn tot op heden ook redelijk in de luwte gebleven. Toch verwonderlijk dat de wederopstanding van een beroemd weervoorspeller hier zou plaatsvinden. Met trots mag je jezelf nu de Martin Pelleboer van de Nuba Mountains noemen.

    Wat heerlijk voor de mensen dat je met je mooi-weer-portaal nu naar Nederland trekt, want daar was het tot op heden bar en boos. Ik kan op mijn klompen, als je die van jou hier laat tenminste, aanvoelen dat donder, bliksem en stortregen de komende weken ons deel zal zijn. O ja en nog bedankt voor de tip van gisteren dat ik mijn was best te drogen kon hangen. Ik heb het vandaag met de veerboot moeten afhalen.

    Het zal de komende tijd wel afzien worden zonder jou. In het Engels is net even wat anders mopperen dan in het Nederlands. Geniet van een welverdiende rust op de intensive care in Nederland. Slechts één moment zullen we nog gezamenlijk in Kauda zijn en dat is op de helikoptertrap, wanneer jij vertrekt voor je laatste verlof en ik nog tien dagen terugkeer naar onze teamsite. Daarna uitchecken in Khartoum en dan definitief terug naar het land van de tulpen.

    Trots en tevreden kan je terugzien op datgene wat je hier hebt bereikt, ook al lijkt dat niet veel. We konden in de korte tijd die ons gegeven was, niet meer doen. En bedenk: ieder land heeft haar eigen vrede en ieder land haar eigen last om te dragen.
    Het zal de komende periode een genot zijn om me deze missie in Soedan te herinneren. Jij Martin, hebt daar in zeer positieve zin een bijdrage aan geleverd.

    Je buddy,
    Ron

  • 29 Juli 2007 - 09:54

    Adie & Stef:

    Martin goede reis naar NL en hopelijk zien we elkaar, Groetjes

  • 29 Juli 2007 - 10:59

    JandvdS:

    Hoi Martin,
    je bericht staat weer bol van het " avontuur" ; kom inderdaad maar lekker even genieten in Nederland, zonder open riolen, met verse sla en tomaten en inderdaad met slecht weer op dit moment. De voorspellingen gaan echter de goede kant op, is dat de voorbode van die corridor van je ? Ik ben er over 2 weken weg van met de kinderen en Ingrid, 3 weken genieten van en in Spanje, vooral de zon.
    Hou je taai, blijf voorzichtig doen, tot horens
    Jan en Ingrid dvdS

  • 29 Juli 2007 - 20:28

    Roninsoedan.wbj.nu:

    Martin,

    Het lijkt er verdacht veel op dat je de Kaudacorridor hebt meegenomen. Sinds je vertrek vanmiddag, regent het onophoudelijk.
    Je hebt het heelal in de Nuba Mountains van zijn heilige mantel beroofd. Een beetje jammer.

    DGR Ron

  • 31 Juli 2007 - 10:20

    Pa:

    Fijn dat we je de volgende week weer in levende lijve kunnen zien en aanraken tot gouw en goede reis
    kusje van Moe.


  • 02 Augustus 2007 - 19:08

    Samantha:

    hey pa

    nog 3 nachtjes en dan gaan we je op halen.
    goede vliegreis en tot gauw.

    dikke kusz sam

  • 04 Augustus 2007 - 20:05

    Samantha:

    hey pa,

    je zit nu in het vliegtuig nog een paar uurtjes en dan kom je weer thuis.
    weer lekker in het vrtrouwede nederland het is hier nu wel lekker zomers weer maar van de week wrdt het weer minder maar dan kan jij ook lekker afkoelen.
    nou tot straks.
    doei doei
    dikke kusz sam

  • 06 Augustus 2007 - 16:44

    Suzanne:

    Ha die Martin,

    Ik heb begrepen dat je nu lekker in Nederland aan het vertoeven bent! Geniet er lekker van samen met je familie en vrienden. Daarna nog even knallen, maar nu vooral nog niet aan denken! Eerst genieten van al de luxe die er op je pad komt. Laat je maar goed in de watten leggen, want dat heb je verdiend!

    Groetjes, Suzanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Soedan, Khartoem

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2008

Laatste Bericht

09 Oktober 2007

SHOEKRAN

04 Oktober 2007

HOTEL SHAMLO1 KHARTOUM

23 September 2007

De klompen aan de wilgen

14 September 2007

AFSCHEID KOMT DICHTERBIJ
Martin

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 2234
Totaal aantal bezoekers 163381

Voorgaande reizen:

25 Januari 2011 - 27 Juli 2011

Soedan 2011

10 April 2007 - 10 Oktober 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: