Het is weer tijd voor een berichtje - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Martin - WaarBenJij.nu Het is weer tijd voor een berichtje - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Martin - WaarBenJij.nu

Het is weer tijd voor een berichtje

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Martin

10 Mei 2007 | Soedan, Khartoem

We hebben ons al redelijk ingericht in de containertjes, het is nog even afwachten of ze nu waterbestendig zijn want met uitzondering van die ene enorme bui hebben we eigenlijk geen regen meer gehad.
Afwachten dus, vooral voor Ron.

Deze week hebben we ons in het nieuw gestoken, Ron en ik hebben een broek en shirt gekocht op de lokale markt, we hebben weer enorm gelachen bij de transactie.
Vooral om die oude baas, hij is al 73 jaar en dan ben je al een soort monument in Afrika, waar gemiddelde leeftijd toch echt iets lager ligt.

Ik zal nu eens even een kleine beschrijving geven van onze team site bewoners en wat curiositeiten.

We hebben hier op het kamp een zogenaamde “Force Protection” die bestaat uit een groep Egyptische infanterie militairen van ongeveer 25 personen, zei verzorgen de bewaking van de team-site en de bescherming tijdens patrouilles.
Oja de poort staat elke dag wijd open en iedereen kan gewoon in en uit lopen t/m de geiten en honden aan toe.

Dan is er op het kamp ook een delegatie van de UNPOL (United Nations Politie) die verzorgen de opleiding en begeleiding van de lokale “geïntegreerde” (noord & zuid) politie macht. Naar horen zeggen gaat dit erg stroef en zit er niet veel schot in.
Bij de UNPOL zitten ook 2 Nederlanders van de Koninklijke Marechaussee, we hebben ze nog niet ontmoet want ze zijn op dit moment op verlof.

Natuurlijk zijn wij de UNMO’s ook op het kamp aanwezig, in ieder geval overdag, want wij hebben hier bureau ruimtes en onze “duty office’”, de meeste UNMO’s slapen trouwens in die appartementen in Kauda.
Er zijn hier UNMO’s uit Equador, Uganda, Ruwanda, Kenia, Figi, Pakistan en Nederland natuurlijk.

Aan ons team zijn toegevoegd, 2 nationale monitors van de SAF (Sudanees Armed Forces Noorden) de Maj (Majoor) Shazali en van de SPLA (Sudanees People Liberation Army) de Maj (Majoor) Hassan Aburas.
Deze monitoren gaan mee op de patrouilles en naar diverse besprekingen, zij zijn de woordvoerders van de SAF en SPLA in dit gebied.

Maj. Hassan Aburas woont in Kauda en komt elke ochtend naar de team-site, Kauda is namelijk SPLA gebied.
Maj Shazali woont met zijn familie in Khartoum en is voor 6 maanden geplaatst in Kauda, hij woont dan ook in een container op de team-site, want zo een mooi appartementje huren in Kauda is voor hem geen optie als oude vijand.

Veder beschikken we ook over twee “language assistants” (tolk, vertaler) dit zijn lokale mensen die in Kauda wonen. Deze mensen gaan mee op de patrouilles en zijn goed op de hoogte van- en kunnen veel vertellen over de lokale mensen en de omstandigheden.

En dan zijn er nog de lokale schoonmaaksters, de onderhoudsman van de aggregaten, personeel dat met de brandstof werkt en natuurlijk de “Kamp Manager” die al het lokale personeel aanstuurt, m.u.v. de “language assistants”.

Zo op de honden en geiten na heb ik iedereen gehad, die laten zich trouwens niet sturen en als het hek dicht zit wringen ze zich gewoon onder het gaas door.
Het gaat nog een hele tour worden om die beesten uit Ron’s groentetuintje te houden, maar wij gaan ervoor!
Elke dag wordt de eerste aanplant goed natgehouden en zitten we uren te luisteren naar het geluid van groeiende sla.

Onze Team-site Leader Bonaface Yebei van de Keniaanse Marine was 5 dagen in Kadugli voor besprekingen op het sector HQ (Hoofd Quarter), gedurende deze tijd was Kapitein Duabaubau (Toka) van de Figi’s plaats vervangend Team-site Leader, een vent van 2 meter lang met te bescheiden karakter.

Het heeft me 3 dagen gekost tot ik hem zover had om mij Martin te noemen in plaats van “Sir”.

Hij wil graag een aantal zaken aanpakken die hier de laatste tijd erg verslonsd waren en daar zag hij 2 Hollanders die niet van stil zitten houden en praktisch en snel dingen aanpakken.
Dus heel voorzichtig zei hij wat dingen over communicatie en operationele zaken.

Hij was erg blij dat wij een aantal zaken ook erg stuitend vonden en zo zijn we langzaam begonnen, want iedereen moet het wel bij kunnen houden, om alles een militair sausje te geven en orde in de chaos te scheppen.

Nu er allerlei activiteiten ontplooid worden komt er een ander fenomeen naar boven “EXPERT”, als ik de collega’s UNMO moet geloven kunnen Ron en ik met een computer communiceren, want we vragen wat en de computer geeft antwoord volgens hen.

Jaren geleden had ik mij samen met Rob T opgegeven om IT’r te worden bij de KL helaas viel ik door de mand en werd te licht bevonden, mijn ego was toen wel gedeukt maar hier straalt mijn ster weer want alles waar een stekker en snoer aan zit is voor de meesten eng en onbekend, dus gebruiken ze het maar niet.
Ook fungeren wij hier nu al als helpdesk EXPERTS voor alle computer en communicatie problemen, jullie zien ik had toch het verborgen talent.

Een leuk voorbeeld is bijvoorbeeld het kopieerapparaat, echt niet de minste een hele goeie mag ik eigenlijk wel zeggen, hij staat in de “duty room” en was altijd uitgeschakeld, op mijn vraag wat is er loos met het kopieer apparaat werd er gezegd ohhhhhhhh die is stuk er moet een technici uit Kadugli bijkomen.

Jullie begrijpen het al mijn Hollandse nieuwsgierigheid was niet te remmen en toen iedereen na de ochtend briefing zijns weegs ging dacht ik, kom ik zet dat ding ff aan wie weet en tot mijn verbazing kopieerde dat apparaat als een konijn.
Rara politiepetje, toen kwam de spreekwoordelijke aap uit de mouw niemand wist eigenlijk hoe hij werkte en dan kan je hem maar beter uitzetten dan kan er ook niets verkeerd gaan. Het kopieerapparaat wordt inmiddels gebruikt en de “experts” uit Holland verlenen daarbij assistentie.

Ook het gebruik van programma’s zoals Word en Exel leveren problemen op als het gaat om de opmaak en alle andere instellings mogelijkheden, maar ook hier leveren we, als kameraad expert, een bijdrage aan het voordoen en aanleren van de handelingen.
Door al deze hulp die we bieden is de schroom weggenomen bij de andere UNMO’s en ze vragen ons nu gewoon om hulp over hoe een en ander moet, in plaats van het niet of fout te doen.

Vandaag 10 mei 2007 heb ik voor het eerst gefunctioneerd als ALO (Air Liaison Officer) en met de helikopter die aankwam, kwamen ook onze laatste kisten en plunjebalen mee. Gelukkig al onze spullen zijn nu in Kauda.

Een andere keer zal ik ingaan op de werkzaamheden op het vliegveld.
Wat ik nog wel even kan melden is, dat het vandaag voor het eerst was dat de piloot van de helikopter radio contact had met de ALO op het vliegveld van Kauda.
Wat was er gisteren gebeurt, ik vond in een hoek van het bureau een aantal doosjes met tape er omheen, ze zagen er uit van wij liggen hier al even.

Daar komt die Hollandse nieuwsgierigheid weer naar boven, toch maar even gekeken en ja hoor 2x radio's t.b.v. communicatie met helikopters en vliegtuigen en een mobiel weerstation.

Ook deze spullen waren slachtoffer geworden van onbekend maakt onbemind.
En zo kwam het dat de piloten van de Helikopter erg verbaasd waren dat AIRPORT KAUDA radio contact opnam.

Jullie zien er zijn hier duizend en 1 uitdagingen en (de kleine beschrijving is iets langer geworden) we zullen ons hier echt niet vervelen.
Tot de volgende keer.

Ik groet jullie allen
Masalaama

Martin
مارتن

• 10 Mei 2007 - 17:57

Cor:

ha die martin

zo te lezen begin je je thuis te voelen en langzaam onmisbaar te worden
    (pas op kan gevaarlijk zijn)
    ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen

gr cor

• 10 Mei 2007 - 18:02

Lellebel & Slettebak:

hey mart

nou jij heb het lekker voor elkaar daar mooie sportschool
    mooie slaap gelegenheid je doet het beter als mijn
    net een vakantie en je krijgt er ook nog geld voor
    whahahahahahahahahahahahaha:P

je meisjes sam en lely

• 10 Mei 2007 - 19:40

Dries:

Martin,
    De hele TD is trots op je, ouwe computer reus!!

• 10 Mei 2007 - 19:40

Dries:

Martin,
    De hele TD is trots op je, ouwe computer reus!!

• 10 Mei 2007 - 22:42

Jeroen:

Hi Martin,

Je maakt nog eens wat mee daar in Sudan.
    Batch-2 volgt de belevenissen natuurlijk op de voet!
    Niet misselijk zulke ervaringen; mijn inpakgedrag is mede op basis van jullie rvaringen behoorlijk aangepast (potten, pannen, kookgerei en proviand!).

Succes en wie weet tot snel ziens!
    Doe je best.

sportieve groet,
    Jeroen.

• 11 Mei 2007 - 05:41

Daniël Loos:

Hey pa,

Ik zie en lees dat je in ieder geval genoeg te doen hebt.

Je bent ook al aardig druk geweest met je plank zie ik hahahahaha.

Het is ook grappig dat jij nu mensen gaat uitleggen hoe een computer werkt.

Geniet ook af en toe een beetje van je rust en niet alleen maar bezig zijn met electronisch support geven hahahaha.

Groetjes Daan, Kir en Sam

• 11 Mei 2007 - 09:22

Ed Van Der Hout:

Je bent weer goed bezig

• 11 Mei 2007 - 14:40

Richard:

Hoi mooie pompstok,
    Zo te lezen zijn jullie al behoorlijk gesetteld in het prachtige Kauda. Ik neem aan dat je inmiddels ook al wire less internet aan het installeren ben! ben je inmiddels ook al met je afvalschema begonnen haha grapje!!!
    Groetjes uit een zonnig Ad Damazin!!

• 11 Mei 2007 - 16:00

Suzanne :

Heey Martin,
    Jullie lijken wel twee computernerds! Jullie schrijven nog eens historie daar als de twee blanke computernerds in het donkere Afrika!;-)
    Fijn dat jullie momenten hebben dat jullie kunnen lachen samen! Eén dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
    Keep on smiling!
    Gr. Suzanne

• 12 Mei 2007 - 11:47

Pa:

Fijn om te lezen dat jullie daar al goed ingeburgerd zijn.Trouwens weet je zeker dat het sla isdat je hoort en dat het geen andijvie is ha ha ha groeten Pa en Moe

• 13 Mei 2007 - 14:29

Ed:

Hoi Martin,
    Ik lees en hoor het wel. Het gaat goed met onze TDer. Er moet nog veel gebeuren, jij pakt de draad zo te zien op. Ik ken dat. Wij hadden na verloop van tijd elk een eigen personal LA. Heeft ook zo zijn charme.
    2 Keer per week kijk ik op jouw site naar nieuws. Ga zo door. Je bent een waardige nieuwe Afrika correspondent.
    groeten
    Ed

• 13 Mei 2007 - 19:43

JandvdS:

Hoi Martin,
    lees uit je laatste berichten (was ff uit het net) dat het je na aanvankelijke provisorische en primitieve ervaringen nu goed gaat. Laat ik nu denken dat we je hebben uitgezonden om Soedan en zijn inwoners te helpen ? Lijkt meer op een soort van ontwikkelingshulp voor alles wat niet europees militair is. Erg interessant overigens om te lezen wat je daar zoal doet, waar je werkzaamheden uit bestaan en waar je je dag mee doorbrengt. Wij gaan hier op naar Hemelvaartsweekend en dan is het alweer bijna eind mei, de tijd vliegt. Voorbereidingen voor de Groene Dagen zijn in volle gang. Hartelijke groet en doe voorzichtig
    Jan en Ingrid

• 13 Mei 2007 - 20:34

Petra:

Ga zo door, misschien is DTO iets voor je, haha. Succes met de duizend kleine uitdagingen en kijk uit naar het volgend verslag.

• 15 Mei 2007 - 06:12

Henk O:

Hallo Martin,

Je kunt je afkomst niet verloochenen. Eens een TD'er altijd een TD'er. Je bent en blijft monteur.

Ga zo door.

• 15 Mei 2007 - 13:00

Elize En Niek:

Ha die Mart,
    geweldig reisverslag en weer mooie foto's. Zijn jullie al doof van de groeiende sla? Vervelen hoef jer gelukkig niet, dat scheelt.
    He de groetjes weer en tot horens. liefs el en niek