HABOOB in Khartoum - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Martin - WaarBenJij.nu HABOOB in Khartoum - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Martin - WaarBenJij.nu

HABOOB in Khartoum

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Martin

01 Mei 2007 | Soedan, Khartoem

Mijn buddy en ik gaan deze week naar de team site in Zuid Kordufan, en wel het plaatsje KAUDA. Al de voorbereidingen zijn al afgerond en onze uitrusting is verstuurd.
KAUDA ligt in de NUBA Mountains en is een van de historierijkste en mooiste gebieden van Soedan.
Als ik daar terplekke ben zal ik jullie op de hoogte brengen van dit gebied.

De laatste dagen in Khartoum bestond uit een opleiding ALO (Air Liasion Officer), in twee dagen tijd werden wij gereed gestoomd om een Helikopter landingsplaats te kunnen inrichten, te kunnen boarden, brandweerman en weerman te zijn en ook nog zo een vogel helpen naar beneden te loodsen.
Jullie zien als UNMO ben je een duizendpoot.

Duizendpoot dit bleek wel toen we met ons allen als schoonmaakploeg uren zijn bezig geweest om ons optrekje in Khartoum weer leefbaar te maken.

Wat was er gebeurd, wel ik had jullie in mijn vorige bericht al eens verteld over het fenomeen HABOOB
Wel nu, ik kan iedereen vertellen dat de foto die ik eerder plaatste, van zand in de lucht, in het niet valt bij een echte HABOOB.
De beste beschrijving is een Tsunamie van zand, die gepaard gaat met enorme windsnelheden en alles wordt als het ware gezandstraald.

De mensen werden gewaarschuwd door het luchtalarm, maar dat hebben wij het niet gehoord we zaten lekker in het Hollandhuis te keuvelen.
Buiten was het ondertussen aarde donker geworden en u raad het al, ook dat hadden wij niet in de gaten.
Wel hoorden we ineens het geluid van zand, dat met een enorme snelheid tegen het huis geblazen werd.
Even buiten kijken was dan ook een hele ervaring, maar niet erg prettig, omdat ademen haast niet mogelijk was.

Een nadeel trouwens van de HABOOB is, dat in deze omvang niets bestand is tegen stof en zand, het dringt dan ook overal door naar binnen.
Ons O zo schone hollandhuis, zag er dan ook uit als alsof er een beach-party in een nachtclub was geweest.
De lucht in het huis zat vol met zandstof, waardoor het zicht minder en adem halen ook niet bepaald lekker te noemen was.

Als ik Johan Cruijff citeer elk nadeel heeft zijn voordeel dan;
Mogen we ons “gelukkig” prijzen dat we deze HABOOB hebben meegemaakt, die volgens lokale mensen in 20 jaar niet ZO groot is voorgekomen.
Gelukkig omdat de plaatjes fascinerend en spectaculair zijn.

Koninginnedag hebben we gevierd in de residentie van de Nederlandse ambassadeur, bij een temperatuur van zeker 35, hebben we deze avond genoten van Hollandse lekkernijen o.a. haring, paling en het Hollandse export product NR1.
Verbazend trouwens hoeveel Nederlanders er nog in Soedan zijn en ook heel veel jonge mensen die toch het avontuur opzoeken.
Dit was ook weer zo een unieke ervaring, once in a livetime.

Het volgende verslag zal komen vanuit KAUDA.

Ik groet allen
Masalaama

Martin

  • 01 Mei 2007 - 14:05

    Daniël Loos:

    Hey pa,
    Leuk om te lezen wat een Haboob daar veroorzaakt en dat je een leuke koninginnendag hebt gehad daar met het import product nummer 1.

    Spreek je snel weer.

    Groetjes en een dikke kus Daan, kir en Sam.

  • 01 Mei 2007 - 18:27

    Stef & Adie:

    Prachtig wat een natuur en toch koningennedag - PS: Soest had 1500 personen in en om de Tent (weet je nog ons gesprek van jl februari?)
    Het gaat je goed!
    Groetjes, Adie en Stef

  • 01 Mei 2007 - 20:45

    Frans & Loes:

    Mooi die foto,s van die zandstormen en jammer van je schone huis , leuk dat jullie ook daar koninginnedag gevierd hebben succes in Kauda . groetjes Frans&Loes DOEIIIIII

  • 02 Mei 2007 - 12:40

    Pa En Moe:

    Een geluk.zand schuurt de maag.dus je zult daar weinig maagpatienten hebben?Ben zeer benieuwd hoe het op jullie volgende bestemming is,mischien is dan de zand maaltijd overgotenmet een mals regenbuitje(bon apetit) groetjes Pa en Moe

  • 02 Mei 2007 - 19:53

    Jan DvdS:

    Martin,
    inderdaad once-in-a-lifetime !! Mijn hemel wat een geweld moet dat zijn geweest. Goed dat ook daar in den vreemde aan Koniginnedag is gedacht en jullie het glas hebben geheven op...
    Hiervandaan weinig nieuws, ik denk dat Cor nog aan het bijkomen is.
    Groeten en hou je taai
    Jan & Ingrid

  • 03 Mei 2007 - 19:41

    Cor:

    hoi martin

    de haboob had ik niet meegemaakt dus jij bent al een ervaring rijker
    ik wens je een goede start bij je uiteindelijke teamsite

    be carefull out there
    cor

  • 03 Mei 2007 - 22:24

    Hedda:

    Hoi Martin,
    Spectaculair man, die haboob. Gave foto's. Gelukkig kon je 't wegspoelen met nr.1............hihi.
    't boek is onderweg, ben benieuwd wanneer je 't ontvangt.
    Marilyn en ik hebben weer zitten bladeren in de Spanje-gids........alleen die vriendelijk glimlachende taxichauffeur van vorig jaar schijnt in 't hele verre zuiden te zitten....da's nou minder, haha.
    Blijf alert,

    groetjes van Hedda.

  • 04 Mei 2007 - 12:08

    Henk O:

    Hé Martin,

    Eindelijk weer even tijd om wat te schrijven. Heb het hardstikke druk op mijn nieuwe functie.
    Van alles inlezen en ondertussen ook beginnnen met voorbereidingen.

    Gaaf hé zo'n rollende wolk van zand. Ik heb ooit zo'n wolk met regen mogen doormaken. De bui kwam rollend op ons af, was beangstigend maar wel gaaf.

    Ik lees dat je naar een andere teamsite gaat als waar Cor gezeten heeft. Als het waar is wat je schrijft dat het één van de mooiste gebieden is geniet er dan dubbel van.

    De Hollandse Nr 1 zal nu wel even verledentijd zijn als je bent gearriveerd en aanvangt met je werk.

    Hoop gauw weer iets van je te lezen.

    Gr.
    Henk O

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Soedan, Khartoem

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2008

Laatste Bericht

09 Oktober 2007

SHOEKRAN

04 Oktober 2007

HOTEL SHAMLO1 KHARTOUM

23 September 2007

De klompen aan de wilgen

14 September 2007

AFSCHEID KOMT DICHTERBIJ
Martin

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 163367

Voorgaande reizen:

25 Januari 2011 - 27 Juli 2011

Soedan 2011

10 April 2007 - 10 Oktober 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: