Khartoum week 3 - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Martin - WaarBenJij.nu Khartoum week 3 - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Martin - WaarBenJij.nu

Khartoum week 3

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Martin

27 April 2007 | Soedan, Khartoem

Khartoum week 3

De derde week stond in het teken van de Induction course en ja hoor we hebben het gered hij zit er op, zoals wij al vermoedden was het voor de meeste lessen een herhaling van lessen uit de eerste twee weken.
Alleen nu in een klas met 50 personen, burgers / militairen en van beide seksen i.p.v. 9 militairen, wat wel weer een kans gaf om nieuwe mensen te leren kennen.

Ook deze week hebben we wel weer de nodige schik en humor gehad.
Vooral de les HIV/AIDS, natuurlijk een zeer ernstig onderwerp die ZEER actueel is in Afrika.
Het percentage ligt in het zuiden van Afrika tussen de 25 en 40%, in Soedan is daar in tegen maar ongeveer 2,3% van de bevolking geïnfecteerd.
Tijdens de les (door een mannelijke instructeur) werd, na een hele lezing over allerlei besmettingsvormen en ziektes, welke vergezeld gingen met enkele onthullende foto’s, gedemonstreerd hoe een mannen cq vrouwen condoom correct aan- cq ingebracht moet worden.
Nu kunt u zich voorstellen dat in een klas met mensen, man en vrouw, uit vele landen van over de hele wereld, toch e.e.a. als schokkend, verbazend, schamend enz. enz. werd ervaren.
Maar toen de kreet uit de klas kwam van “one volunteer “ was het ijs gebroken en de humor deed alle schaamte en onbegrip verdwijnen.
De demonstraties, op plastiek evenbeelden van de mannelijke en vrouwelijke geslachtsorganen, werden met veel interesse gevolgd. Te memoreren is dat, het voor vele waarschijnlijk de eerste visuele voorlichting, op plastiek varianten, in hun leven is geweest.

Ons huisje.

De keuken wordt voornamelijk gebruikt voor het ontbijt en de koude drankjes (non alcohol) het diner doen we gewoon lekker buiten de deur. Het eten is goed en zeer betaalbaar en er zijn leuke en goed uitziende restaurantjes. Ik heb zelfs lekker Miehoen gegeten bij Klein Asia toch wel een welkome afwisseling.
In onze keuken is trouwens maar 1x gekookt en het culinaire hoogstandje was eieren.
S.H. S uit Z had het op zich genomen om deze gladjanussen eens consumptie gereed te maken. Zoals een goed kok beaamt werden er 7 eieren in gereedheid gebracht voor een culinaire bereiding.
Het water werd op gezet en de eieren te watergelaten, even vermelden dat ons gasfornuis werkt op een gasfles. Tot grote verassing van de kok was het Afrikaanse gas niet in staat om het water aan de kook te krijgen.
Hiermee was de kans verkeken, om op een snelle wijze over het lot van de gladjanussen te beslissen.
En zie hier het aloude grapje 1 ei 5 minuten 7 eieren 35 minuten werd naar het land der fabelen verwezen en gelijktijding tot de wetenschap verheven, want na 35 minuten ronddobberen in lauw water waren de gladjanussen consumptie gereed en precies van de juiste stevigheid.

Khartoum.

Op onze zondag wat hier de vrijdag is hebben we een vrije dag en zijn de collega’s verder gegaan met een ontdekkingsreis door Khartoum.
Tijdens deze reis is er een Oase ontdekt, de German Sudan Club, die een gevoel van vakantie oproept, zwembad met palmbomen.
Maar als je in deze oase goed luistert hoor je de werkelijkheid van de miljoenen stad, waar we al 3 weken in bivakkeren.
Toch maar weer ff terug naar dat vakantie gevoel en een heerlijke duik nemen in het zwembad.
In tegenstelling tot wat er buiten de poorten van deze oase gewoon is, alles bedekt, komen hier mensen die gewoon lekker in een zwemboek en bikini genieten van een plons in het verkoelende zwemwater en op een ligbed voorzichtig genieten van de zon.
Ook word er in dit zwembad een vorm van zwemles gegeven aan kinderen van verschillende afkomst, de zwemles bestond uit het blijven drijven en bewegingen maken als zijnde borstcrawl.
Ik moet wel zeggen dat het met veel inzet van de instructeur gebeurde en de kinderen net zo reageerden als over de hele wereld, kijkt hij niet doe ik het niet of ik knijp er stiekem tussen uit.

Ons verblijf in Khartoum begint aan het einde te komen, in de loop van volgende week zullen we “ontplooit” worden naar de teamsites, alwaar het UNMO werk gaat beginnen. Ook beginnen hier nu de zandstormen te komen “Haboob”, we hebben al een kleintje gehad en het zicht is dan sterk verminderd.
Ik moet zeggen dat ik er wel naar uit zie om aan de slag te gaan in het veld.
Per slot van rekening zijn we daarvoor hierheen gestuurd, om er voor te zorgen dat de overeenkomsten uit de CPA gerealiseerd worden en het bewaken dat iedereen zich er aan houdt.
Zodat in dit land, dat al vanaf 1956 met enkele onderbrekingen alleen maar oorlog heeft gekend;
De vrede stabiel zal worden en blijven.

Ik groet allen
Masalaama

Martin

• 27 April 2007 - 10:28

Adie & Stef:

Hi Martin,
    Wij zijn blij dat het je goed gaat en wensen je veel sterkte en plezier nu het echte werk / missie van start gaat.
    Hopelijk vindt je weer de juiste eettentjes, voeding en drinken houden je op de been. Groetjes uit Soest NL

• 27 April 2007 - 10:33

Daniel Loos:

Hey pa,

Weer een leuk en interresant stuk.
    Het is erg leuk om jou gaan en staan te lezen.

Leuk om ook weer wat foto's te zien van hoe het er daar allemaal uitziet.

Dikke kus Daan Kir en Sam

• 27 April 2007 - 13:03

Desiree En Rene :

fijn om telezen hoe het jou daar vergaat.
    hier krijg je er toch niks van mee.
    fijn dat je lekker eten heb daar..anders stuur ik je wel wat hahahahaha groetjes van ons allemaal

• 27 April 2007 - 14:23

Pa:

Bij het lezen vanje (fantastiche) verslag kreeg ik de indruk dat ik vroeger vergeten ben je sexuele voorlichting te geven, of moest je op herhaling.Wij kijken uit naarelk bericht van jouw dus doorgaan zo een dikke kus Pa en Moe

• 28 April 2007 - 16:56

Tim:

he pa,

weer een mooi stukje wat je hebt geschreven. grappig wat je allemaal meemaakt daar. ik hoop dat je het ook in t veld naar je zin hebt. werkse en ik spreek je snel weer. groetjes kus tim

• 29 April 2007 - 18:57

Jan D:

Martin, gefeliciteerd met je plaatsing in Kauda. Ik heb het gelezen op de site van je buddy.
    Ik hoop dat je net zo'n leuke tijd zult krijgen als ik heb gehad.

Succes

• 30 April 2007 - 12:56

Jan DvdS:

Martin,
    ik begin er al bijna spijt van te krijgen dat wij mensen naar Soedan moeten uitzenden .... ik lees alleen maar "valantie-verhalen". Geniet er maar van nu het nog kan, en een beetje relaxen en tijd voor je zelf is nooit verkeerd ... je weet immers niet wanneer het volgende moment komt (als het komt). Hier is het nu Koninginnedag, velen zijn deze meivakantie naar het buitenland vertrokken, maar hadden beter in Nederland kunnen blijven. Al ruim vier weken geen regen en schitterend mooi weer met temperaturen niet onder de 20 graden. Nieuws van het werk: SBO gaat ophouden te bestaan na de zomer, alles moet nog in gereedheid gebracht worden op papier gezet. Waarnemend commandant zijn bevalt me steeds beter, nog ff en de nieuwe baas hoeft wat mij betreft niet te komen (geintje). Zelf nog twee dagen werk en dan een week als begeleider van zieken mee op bedevaart naar Lourdes. Hou je taai, veel groeten
    Jan en Ingrid dvd Schueren

• 30 April 2007 - 21:44

Frans & Jaqy:

yep het echte werk komt eraan, concetreer je daaraan,
    en je zult zien dat het zwaar wordt de zomer de zon, muskieten, pas op en take care.

maar je kunt mooi vertellen, schrijf een boek, en ik geef het uit voor je.
    hahahahahah

veel liefs en hou je taai

• 01 Mei 2007 - 13:48

Elize En Niek:

Ha die Mart,
    Echt leuk om weer zo'n lang bericht van je te lezen. Spannend deze week en zet hem op. Zondag hebben we Babs en de kinderen gesproken. Ik heb een echt "Nusje" van Martijn gekregen en Floor was druk in de weer met Quincey en Nico. We kijken uit naar je volgende bericht. Nogmaals succes en een dikke kus. El en Niek