Khartoum week 2 - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Martin - WaarBenJij.nu Khartoum week 2 - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Martin - WaarBenJij.nu

Khartoum week 2

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Martin

20 April 2007 | Soedan, Khartoem

Hallo allemaal,

Mijn tweede week in Khartoum is alweer ver gevorderd en het is weer tijd voor een berichtje.

Afgelopen zondag heb ik mijn UN rijbewijs gehaald, je moet om in voertuigen van de UN te mogen rijden niet alleen een nationaal rijbewijs hebben maar ook een “permit” van de UN. Je leert hoe je een rijboekje moet invullen en dan ga je praktijk examen doen.
Mijn hele praktijk EXAMEN bestond uit een autorit met de volgende verrichtingen, het uitvoeren van de beweging 1x links af, een kruising oversteken en na 2 Km wisselen met een collega.

Rijden in Khartoum is op het eerste gezicht te vergelijken met het gekrioel van mieren in een overvolle mierenhoop, alles over en door elkaar en geen zichtbare orde.
Als je dan inzoomt, zie je tot je verbazing dat er wel degelijk regels, verkeerslichten en verkeersagenten zijn.
In de “bebouwde kom” van Khartoum, is op wegen met maar 2 rijbanen de maximale toegestane snelheid 40 Km/h en op de overige wegen is het 60 Km/h.
Nu denken jullie dat er hier alleen maar asfaltwegen zijn nou niets is minder waar. Behoudens de geasfalteerde doorgaande wegen, zijn de overige wegen van een dusdanige kwaliteit dat het woord weg, vergelijkbaar is met de betiteling van Ferrari voor een Trabant.

Deze tweede week staat voornamelijk in het teken van de UN UNMO opleiding, daarbij moeten jullie denken aan;

UN team site, het optreden als waarnemer.
Informatie over de UN toelage MSA (Mission Subsistence Allowance) van de CMPO (Chief Military Persons Office).
Voorlichting over het aanvragen van binnenlandse UN vluchten, gegeven door MOVECOM.
ICRC, voorlichting van het Internationale Rode Kruis
DDR, Disarming, Demobilization and Re-integrate, het ontwapenen van OAG’s Other Armed Groups. Dit zijn niet reguliere troepen maar gewapende groepen en het reïntegreren van deze strijders.
Child protection, de bescherming van het kind tot 18 jaar.
Hostage, een les over do’s and dont’s voor als je gekidnapt wordt.
First Aid, EHBO met bijvoorbeeld “CPR” reanimatie.

Mine awareness, dit is een les over mijnen en alles wat daar een relatie mee heeft.
De les werd gegeven door een Majoor van het Kroatische leger, eigenlijk wel heel apart hoe in je eigen leven de geschiedenis ook voortschrijdt.
Hier bij deze missie kom ik soldaten tegen uit diverse landen zoals, Russische staten, Rwanda en Kroatië.
Deze nationaliteiten vielen mij het meeste op, omdat voor mijn eigen gevoel, het ijzeren gordijn, de Hutus/Tutsi's genocide en het Balkan conflict nog helemaal niet zo lang geleden lijken.
Het geeft dan ook een goed gevoel dat die landen nu al zover zijn, dat ze in staat zijn om op hun beurt een bijdrage te leveren aan bijvoorbeeld deze missie in Soedan.

Noemenswaardig is wel dat deze missie de grootste en duurste VN missie ooit is. Per jaar kost deze missie 1,6 miljard USD voor hulpprogramma’s en 1 miljard USD t.b.v. UNMIS.

Tijdens onze opleiding in Nederland hebben we al veel van deze onderwerpen behandeld, gelukkig zaten er toch ook nog nieuwe onderwerpen bij.

De komende week volgt de “induction” (VN kennismaking) cursus, deze cursus is voor zowel burgers als militairen en behandeld alles over UN procedures en principes (bijv. wie/wat hier allemaal actief zijn, de CPA, werkwijzen enz enz).

Het is misschien wel leuk om even te memoreren, dat het eigenlijk de bedoeling is dat eerst de “induction course” gegeven wordt en daar na de “UNMO Military course”.

Ach, een kniesoor die daarop let, we krijgen ze alle twee en dat was het uitgangspunt.

Helaas is er deze week een einde gekomen aan ons verblijf in “Guesthouse Bourgainvilla”, alwaar wij de eerste week gebivakkeerd hebben. Het Hollandhuis was namelijk bezet door de UNMIS 2 lichting, die hun uitzending erop hebben zitten en aan het uitchecken waren.

In het “questhouse” waren we van alle gemakken voorzien, de kamer was inclusief ontbijt en het diner was goed en niet duur.
Als u ooit eens in Khartoum komt is het “guesthouse” warm aan te bevelen (ze hebben goede airco’s hoor ha ha).

Afvallen was nog even niet mogelijk (ha ha), ook omdat ik nu weet niet waar en in welke omstandigheden ik de komende tijd zal verkeren, heb ik er gewoon lekker van genoten.

Het Hollandhuis is een gewoon appartement, dat opgezet (gehuurd) is met een bijdrage van defensie en alle in Soedan aanwezige NL UNMIS & UNPOL militairen en marechaussees.
Dit huis gebruikt iedereen die in Khartoum is voor bijvoorbeeld inchecken, verlof of welke andere reden dan ook.
We moeten hier voor ons zelf zorgen, boodschappen doen, koken, afwassen, schoonmaken enz. enz.
“Bye the way” eten buiten de deur is niet duur dus………

Ik groet u allen
Salamaan
Martin

Zie ook mijn verslag op
www.soestactueel.nl

• 20 April 2007 - 12:50

Daniel Loos:

Hey pa,

Grappig om te lezen hoe het daar gaat in het verkeer, en wat je allemaal krijgt op je cursus.

Het is te hopen dat het koken een beetje gaat lukken en anders maar lekker buiten de deur hoor.

Hoop snel meer van je belevingen te lezen en te zien.

Groetjes en een dikke kus Daan, Kir en Sam

• 20 April 2007 - 14:53

Opa:

Het was (weer)erg intresant je belevenissen te lezen en hopen dat het zo blijft.Dikke kus Pa en Moe

• 20 April 2007 - 16:34

Petra:

Hoi Martin,

Gefeliciteerd met je "nieuwe" rijbewijs.

Mooi foto's, ik had me Soedan heel anders voorgesteld.
    Leuk om je verhaal te lezen.

Groetjes

Petra

• 20 April 2007 - 17:46

Jan DvdS:

Martin,
    blijf ons op deze manier op de hoogte houden; erg interessant en indrukwekkend. Vanuit SSB weinig nieuws: gisteren OTCo-Raad met nieuwe C-OTCo ... anders, korter en duidelijk; best prettig. In D16 begint nu langzaamaan de interne verhuizing en we leven al weer toe naar de eerste feestweken van het jaar met veel verlof en zoals het er naar uitziet mooi weer. Hou je haaks
    Jan en Ingrid

• 21 April 2007 - 15:39

Wendy:

Hoi Martin,

Leuk om zo te lezen wat je daar allemaal doet. Zo te lezen heb je het wel naar je zin!
    Best wel veel wat je allemaal moet leren zeg!
    Veel plezier verder en we houden je in de gaten.

Liefs,
    Gerda, Rien, Marcel en Wendy

• 23 April 2007 - 06:07

Lely:

hey martin

leuke foto,s trouwens ook mooie huisjes hahahaha die keuken is wel gaf zeg
    maar leuk om tezien dat je het daar leuk heb hahaha zie je tuulk nu ook wel op de cam en we chatten wel dus het kontakt is er wel

gr Rene ,Lely en de kids

• 23 April 2007 - 09:48

Henk Opperman:

Hallo Martin.

Je verhaal met aandacht gelezen en je ziet ook bij de VN loopt een planning niet altijd zoals gewenst. Wel goed dat nu een Nissan Patrol mag besturen met een snelheid van maximaal 60 km/h.

Gr. Kijk uit naar je volgende verhaal.

• 23 April 2007 - 13:44

Elize En Niek:

Ha die Mart,
    Goed even dit bericht te lezen en dat we wat foto's kunnen zien met het hoe of wat. Zal snel binnenkort een langer bericht naar je sturen en je van vele zaken op de hoogte brengen. Niet te veel buiten de deur eten he........
    Het ga je goed en van ons een dikke knuf. el en niek

• 25 April 2007 - 12:57

Frans & Loes :

Hoi Martin gefeliciteerd met je nieuwe rijbewijs , mooie foto,s een leuke herinnering . wassen en schoonmaken is al genoeg ik zou lekker uit eten gaan !! Hou je taai doei doeiiiii
    Frans & Loes