Soedan Khartoum - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Martin - WaarBenJij.nu Soedan Khartoum - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Martin - WaarBenJij.nu

Soedan Khartoum

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Martin

14 April 2007 | Soedan, Khartoem

Hallo allemaal

Eindelijk een mogelijkheid om op internet te komen, er was een aantal dagen geen internet mogelijk in Khartoum.

Afgelopen dinsdag ben ik vertrokken vanaf schiphol naar Khartoum in Soedan. Het vertrek uit NL was chaotisch, omdat het vervoer een beetje aan de late kant was en er natuurlijk files stonden richting Schiphol.
Het afscheid ging dan ook in 5 minuten. Eenmaal door de douane en kon ik alleen nog maar ff zwaaien naar mijn familie en college.

Om 11.00 uur vertrok de vlucht. Na een rustige en comfortabele vlucht met de KLM landden we om 17.40 uur lokale in Khartoum (spreek uit als Gartoem). Het is hier in Khartoum 1 uur later als in NL dus was he teen vluchtje van 5 uur en 40 min.
De temperatuur was ook zeer aangenaam en wees nog 40 graden aan op de thermometer.
Door een college, die hier al aanwezig is, werden we naar ons hotel gebracht. Hotel Bougainvilla, dat gerunt wordt door een Noors echtpaar, het is een schoon hotel met een goed ontbijt en warme hap.

De eerste dagen hebben bestaan uit het inchekken bij de UN op het Head Quarter, veel formulieren, maar alles liep redelijk gesmeerd en we werden overall heel vriendelijk geholpen. Voor Afrikaanse begrippen hebben we een snelle en soepele incheck gehad, zefls het openen van een bankrekening bij de Bank van Khartoum was a piece of a cake.

Ook is het hier gewoon mogelijk om lekker te eten in de locale restaurants, wat we dan ook een paar keer gedaan hebben, omdat wij in het hotel alleen B&B hebben.
De wijze van verplaatsen doen we zoveel mogelijk te voet om goed te acclimatiseren.
Je moet toch aandacht besteden aan het wennen aan zo een warme omgeving, zeker om de komende maanden goed te kunnen functioneren.

Geld dat is een ander verhaal, je hebt hier 2 soorten geld (en dat is alleen nog maar in noord Sudan). De oude Sudanese Dinar en nieuw de Sudanese pound.
1 USD = 20 Sudanese pound = 2000 Sudanese Dinar (allemaal ongeveer)
Het wisselen hebben we gedaan in een grote supermarkt, vergelijkbaar met een wat kleinere Franse supermarkt, er is van alles te koop t/m chocopasta en Heinz ketchup.

De UN heeft hier ook een bureau voor uitstapjes en via deze organisatie zijn we met de groep naar de Pyramiden geweest. Was 3 ½ uur rijden en 2 uur kijken en met lunch waren we na 8 uur weer terug, dat was redelijk inspannend, maar zeker de moeite waard.

Khartoum, is een stad van vele contrasten een afrikaanse metropool waar naar zeggen, 20 miljoen mensen (erin en er omheen) wonen. Er het is er dus druk, ligt veel vuil op straat, er rijden spik splinter nieuwe auto’s, ook wrakken en van alle twee heel veel en ze rijden als bezetenen het recht van de sterkste heerst hier.
Ook zijn er hele mooie huizen, maar ook hutjes van karton, het is teveel om allemaal te beschrijven.

Morgen zondag doen we de UN rijopleiding voor een UN rijbewijs, en a.s. maandag beginnen de cursussen. Vrijdag en zaterdag is hier het weekend voor de UN, het noorden is namelijk overwegend Islamitisch.

Het is een korte vogelvlucht van de eerste dagen en zal er een aantal foto’s aan toevoegen.

Tot snel allemaal en
masalaama
Martin

  • 14 April 2007 - 15:57

    Pa:

    goed gedaan jochie.en ga zo door wij kijken naar elk bericht uit.Groeten en een dikke kus.Pa en Moe

  • 14 April 2007 - 16:27

    Harry:

    Leuk op te lezen dat je het nog goed naar je zin hebt.
    Zitten jullie niet in het Hollandhuis?
    Je kan ook goed eten in Solitair (vlak bij de NL ambassade)
    veel sucses bij de cursus

  • 14 April 2007 - 17:42

    Daniel Loos:

    Leuk om te lezen wat je de afgelopen dagen allemaal beleeft hebt, we hebben elkaar al gesproken via de telefoon wat me veel goeds deed.

    Zo op de foto's te zien ziet het er allemaal wel relext uit.

    Ik hoop snel weer het een en ander te lezen.

    Spreek je snel weer.

    Groetjes Daan kir en Sam

  • 14 April 2007 - 18:02

    Samantha:

    hey pa

    leuk om te lezen wat je allemaal al hebt gedaan.
    het ziet er naar uit dat je het goed naar je zin hebt maar dat had je ook al over de telefoon gezegd:D:D
    dat vond ik echt super:)
    vond het wel jammer dat toen je vandaag belde dat ik aan het werk was en niet kon opnenem.
    maar volgende keer beter.
    ik zal de komende dage weer kijken voor je nieuwe bericht en ik hoop dat dat snel is.:D:D:D:D

    dikke kus sam

  • 14 April 2007 - 22:48

    Dennis H:

    Het is fijn te horen, dat je goed bent aangekomen. We houden je in de gaten met het team :-) Veel succes en vooral ook veel plezier.
    Grz

  • 15 April 2007 - 21:11

    Frans & Loes :

    Hoi Martin we vol;gen je via de PC groetjes en succes

  • 16 April 2007 - 05:34

    Petra:

    Hoi Martin,

    Leuk wat van je te lezen. Toi toi toi, met de cursus en de temperatuur.
    Groetjes Petra

  • 16 April 2007 - 06:39

    Henk Opperman:

    Hallo Martin,

    Jammer dat je vertrek zo chaotisch is verlopen. Maar goed je bent veilig gearriveerd in Soedan en wat lees ik je kunt er nog lekker eten ook. Groei maar niet dicht.

    Ik zag op de foto dat de derde ster er nog niet op zat. Is dit al gerealiseerd?

    Weet je al waar je terecht komt?

    Ik heb te horen gekregen dat ik op de rol sta voor december en je raad het al ook Soedan, dus ik blijf je met veel interesse volgen.

    Groet

    je ouwe bureau maat

  • 16 April 2007 - 10:53

    Ed Klok:

    Hi Martin,

    Alles bon daar en Afrique??
    Ik heb begrepen dat je goed bent aangekomen (op locatie bedoel ik dan).
    Houwe zo; en maak er een mooie tijd van. Wij houden hier de boel wel op de rails. Helaas geen NK voor jou dit jaar. (Moest ik ff aan denken want dat is toch de laatste keer dat ik je heb gezien).
    Suc6 aldaar en ik hoor/lees het wel.

    Met vriendelijke Genie groeten
    Ed

  • 16 April 2007 - 19:38

    Samantha:

    hey pa,

    alles goed?????
    hier is het zonnig.
    en bij jou zou het nog wel warmer worden.. hihi:D:D
    ik hoop snel weer wat van je te lezen!!!

    kusz sam

  • 17 April 2007 - 08:03

    Herman Van Schie:

    Beste martin,
    Ik heb zojuist gehoord dat ik in augustus jou kom versterken. Tot ziens
    herman

  • 17 April 2007 - 19:39

    Rob Vd Brink:

    Hoi Martin

    Mooi dat de reis verder goed verlopen is.
    Vanmiddag Daan uitgezwaaid. Ik heb 'jou' gebookmarkt en zal je op de voet blijven volgen ;-)

    groeten: Rob

  • 17 April 2007 - 20:56

    Tim:

    he pa, heb net met je gechat. leuke fotos en verhalen heb je geschreven en leuk dat je laatst belde. veel succes en tot horens(of lezens ofzo) groetjes tim

  • 17 April 2007 - 21:00

    Rita En Henkie:

    hallo martin, mooie website.
    het is hier ''bijna'' net zo mooi weer als bij jullie haha. we hopen dat je het naar je zin hebt en dat het half jaar snel voorbij gaat toch?.

    groetjes rita en henkie

  • 18 April 2007 - 10:17

    Jan DvdS:

    Martin,
    bij Cor was ik je vele malen net een stapje voor met een berichtje schrijven ... nu moet ik wachten op de ing in de emailbox voordat ik op je kan reageren; fijn dat je goede reis hebt gehad en de tijd neemt om te acclimatiseren; hoop dat je het daar enorm naar je zin gaat hebben, want het is en blijft een unieke ervaring !
    We houden je op de hoogte van het wel en wee hier, Herman en Henk zijn er inderdaad straks ook van.
    Groeten, Jan & Ingrid

  • 20 April 2007 - 06:01

    Lely:

    hey martin

    zit even die foto,s tebekijken maar jij zit egg in verweggiestan wel leuk om dat zo tezien
    nou wens je verder heel veel s6 daar en horen wel weer van je

    groetjes Rene,lely & de kids

  • 20 April 2007 - 07:49

    Ton Vd K.:

    Hallo Martin,
    wij de collegae van Regio Midden wensen je veel sterkte toe daar, ziet er indrukwekkend uit.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Soedan, Khartoem

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2008

Laatste Bericht

09 Oktober 2007

SHOEKRAN

04 Oktober 2007

HOTEL SHAMLO1 KHARTOUM

23 September 2007

De klompen aan de wilgen

14 September 2007

AFSCHEID KOMT DICHTERBIJ
Martin

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 13796
Totaal aantal bezoekers 163356

Voorgaande reizen:

25 Januari 2011 - 27 Juli 2011

Soedan 2011

10 April 2007 - 10 Oktober 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: